tisdag 2 juni 2009

Kjol till mig själv

Nu har jag för första gången sytt något till mig själv. Den biten jag hade kvar av det här tyget räckte precis till en kjol. Modellen var väldigt enkel. Jag mätte hur lång jag ville ha den, klippte en remsa på hela tygets bredd som var så lång plus fåll och sömsmån. Sedan mätte jag midjan och klippte en rak linning efter det måttet och la till 2 cm för knäppning. Sedan var det bara att sy i ett blixtlås, rynka ihop kjolen så den passade linningen, sy ihop allt, fålla, sy knappar och knapphål och sen var det klart!
Det var jätteroligt att få sy något till mig själv så det kommer säkert mer framöver.

Tyget är från IKEA. Mönster behövdes inte men inspirationen är från senaste Ottobre tidningen där det finns ett sånt mönster till barn.

Inga kommentarer: